Hej igen,

Tidigare i veckan blev självfeedbacken att volymen av information är både för stor och för ostrukturerad. (För många aktier att hålla koll på!)

Jag har grumlat över hur vi på bästa sätt kan gå framåt. Olika information har olika tyngd, olika relevans för bolaget, olika tidsspann, källa, med mera.

Det har varit lockande att låta tankarna gå mot en modell inspirerad av slagfälts-kommunikation. Något längs linjerna mot att ge varje nytt informations-paket en rating för informationens potentiella slagkraft, dess betydelse för vår investering, samt ett bäst-före datum att agera inom.

Hemma hos oss saknas tyvärr de resurser som krävs för att få en sådan struktur. Men å andra sidan, om militären kan planera en invasion från ett kartbord, borde vi kunna lösa våra problem från ett köksbord. Så länge vi inte missar att duka upp för nästa ”offensiv” med kaffe och kanelbullar!

Delar upp informationsproblemet i delar

Bolagets Finanser

Det som vi kan utläsa ur bolagets publicerade finanser. Kanske kan byggas på med specifika källor vid behov (tänker till exempel NAV-siffror).

Makro och Marknad

Räntor, större trender, regioners utveckling etc.

Nyheter

Press-releaser, nyheter om bolaget, artiklar från journalister.

Det kan hända att tre kategorier måste delas upp ytterligare eller att något saknas, men för idag och vårt första steg i att skapa struktur, låter jag det vara. Närmast till hands och det som torde ha absolut störst inverkan på bolagets värde, är dess finanser. Sätter de andra kategorierna på framtiden.

 

Nummer i kontext - första upplagan

Steg 1: Tabeller

Veckans tidigare dyk i AAK:s rapporter har gett oss denna hemmasnickrade version av excel-ark.

Steg 2: Läsbara tabeller

Med lite färg och formatering blir tabellen nästan läsbar. Ett viktigt steg!

Steg 3: Jämförelser

Kvartalets utveckling i jämförelse med föregående år samma period. Year over Year eller vidare YoY.

Kvartalets marginaler i förhållande till kvartalets utveckling. Enklare att se åt vilket håll det lutar för bolaget.

Steg 4: Visuellt tänkande

Jag föredrar visuellt tänkande, så bäst att se om grafer blir tydligare än tabeller.

Steg 5: Ihopslaget

Omsättning, vinstmarginal, Year-on-year utveckling. Allt i ett. Kan det bli bättre? Ja, säkerligen!

Avslutningsvis

Vi har gjort skillnad idag. Istället för att kämpa med att jämföra flera kvartalsrapporter med varandra, kan vi nu enkelare se vilka områden som behöver uppmärksamhet och var bolaget gör framsteg.

Jag är inte helt nöjd ännu. Det saknas fortfarande utveckling av en mall för finanser som kan appliceras generellt över bolag i oilka branscher. Därtill kommer att två års kvartalsdata inte ger nog. Jag vill ha mer kött på benen, och data längre tillbaka i tiden.

I alla fall, den visuella tydligheten hjälper att snabbare identifiera mönster och avvikelser, vilket gör det lättare att fatta informerade beslut. Jag snickrar vidare på detta, och försöker få in i nästa bolagsanalys.

God eftermiddag!
Vasallen

Vi använder cookies för att säkerställa kvaliteten på websiten. Genom att acceptera cookies godkänner du att vi kan använda cookies, enhets-id:n och andra data som är lagrade och/eller nås på din enhet.