Nilörngruppen – En högflygare med mjuklandning framför sig
Underleverantör till klädesindutrin
Nilörngruppen AB är en aktör inom produktion och försäljning av etiketter, förpackningsprodukter och tillbehör, med fokus på mode- och klädindustrin i Sverige, övriga Europa och Asien. Bolaget erbjuder ett omfattande sortiment av tillbehör, inklusive hangtags, vävda och tryckta etiketter, samt knappar.
Företaget har också en stark position inom förpackningar för detaljhandel och e-handel, med produkter som kartonglådor och anpassade pappers- och plastpåsar. Utöver detta tillhandahåller Nilörngruppen RFID- och vårdetiketter, samt säkerhets- och kopieringsskydd.
Nilörngruppen har sitt huvudkontor i Borås, och har sedan grundandet 1970 etablerat sig som en partner i branschen.
Grundat 1970
Antal Anställda 620
Försäljning R12 916 mSEK
Float 64%
Market Cap 775 mSEK
Instrument Nilörngruppen B
Ticker NIL B
Bokförd Kapitalisering 423 mSEK
Varav Skulder 23%
Vasallens Tagning |
En seglats i motvind och medvind
Omsättningens utveckling följer på sätt och vis så som jag skulle gissat om jag inte sett graferna.
COVID-19 slår till, retail går åt skogen, följt av kris i shipping. Kunderna reagerar med att först underbeställa och sedan överbeställa. 2023 går vi mot normalisering av vardagen, och kunder beställer mer normalt igen. Men där vi står nu har vågen av dålig tur svepet över konsumentens plånbok istället.
Nilörns intäkter måste drivas via försäljningsvolymen av plagg. Eller rättare sagt med produktionsvolymen av plagg. Den ena borde ju förorsaka den andra.
Från stora vågor till lugn sjögång
Långsiktigt sett kan en minskad produktionsexponering mot Kina ge Nilörngruppen fördelar. Om kunder har svårare att sambeställa tags, kan de behöva Nilörn mer än någonsin. Andra produktionscentra, såsom Vietnam, Turkiet och Indien, har inte samma väloljade produktionskedjor, vilket ger Nilörngruppen en klar pluspoäng.
När vi blickar framåt mot nästa sommar och beyond, förväntar jag mig utsikterna ser mycket annorlunda ut. Om vi inte faller in i en repris av The Great Depression under vägen, kan konsumenterna ha återvänt, och därmed också optimismen inom Nilörns kundgrupper.
Hög risk för slagsida i kortsiktiga bedömningar
Med detta i tanken, vill jag förutspå om bolaget kommer fortsatt segla i medvind eller motvind de närmaste kvartalen.
Svensk Handel påpekar en dyster bild av framtiden:
Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff.
Nyhetsflödet, om Tyskland verkar ännu mer nedstämt. Varumärken inom outdoor- och premiumplagg borde vara relativt försiktiga i sin syn på framtiden, och därför också lägga mindre orders.
I kvartalsrapporten Q3 meddelar VD Krister Magnusson att orderingången ökade med 41%. Detta tyder ju på en väldigt positiv bild av framtiden.
På motsidan av argumentet står konsumentens plånbok. Har vi verkligen tagit oss ur oroligheternas grepp? Räntorna? Höjda mat och elpriser?
Det finns en stor chans att konsumenter med högre köpkraft temporärt växlar ned till fast fashion. Och vi har dessutom sett en trend där fast fashion-kunder rör sig mot ultra fast fashion, i och med Shein:s framgångar.
Jag har svårt att förena min egna intuition med Kristers och Nilörns orderingång. Ett bra bolag kan trots allt göra goda affärer även i tuffa tider. För tillfället väljer jag att se detta som en hög risk för svängningar i utfallet.
Vasallens Tagning |
Kort sagt, om marginalerna förbättras i inköpsledet får vi bra utväxling längre ned i resultaträkningen.
Jag undrar dock om, utan inbördes ranking, följande kommer att tynga på kort sikt.
Nedåttryck på försäljningen, medan andra kostnader ligger fasta
Skissandes på att följande kvartal blir sämre än orderingången, samt att gryningen för en välmående konsument inte är alltför långt bort. När försäljningen sviktar men fasta kostnader kvarstår, är det en tuff ekvation för lönsamheten.
Nya produktionsanläggningar blir alltid dyrare än trott under en övergångsperiod
Kan vi andas ut när det kommer till utökad produktionskapacitet? Nya maskiner, ny personal, mer yta. Tillväxt kostar och tar tid. Under uppstartsperioden borde vi se sämre nyttjandegrad på maskinerna samt lägre output per mannatimme.
Shipping kommer att bli mer kostsamt på kort sikt
Logistikproblem fortsätter att påverka marknaderna, mest med blicken mot att pågående konfliktområden kan ge större effekt. Detta kan skapa ytterligare press på Nilörns marginaler och påverka lönsamheten negativt, särskilt kostnaderna inte kan överföras till kundledet.
Slutsummering
Q4 är en joker, även om jag lutar åt det negativa hållet. Q1 och Q2 kommer bli riktigt tuffa jämförelsetal. Därför skissar jag på att vi kommer få se Year-on-Year minskningar i båda fallen.
Med reservation för att Nilörngruppen lyckas trotsa marknadsklimatet och krossa mina förväntningar. Väl värt att bevaka nära!
Kommer Vasallen att plocka fram plånboken idag?
Jag skulle vilja vänta ut Q4 och Q1 innan jag bestämmer mig om köpknappen.
Alternativt om vi får en negativ chock av något slag (exempelvis att skadan från hackerattacken inte är över eller att oroligheterna i Bangladesh blossar upp igen). Då skulle jag kunna tänka mig att plocka upp Nilörnen under 60 kr.
Köp i Nilörngruppen, får vila för stunden
Hej kära läsare! Stort tack för att du har tagit dig tid att dyka ner i mina tankar!
Jag vill gärna bjuda in dig till en dialog! Vad tyckte du var bra? Vad kan bli bättre? Har du en helt annan åsikt om något ovan?
Ser fram emot att höra från dig. Med värme // Vasallen